Wakacyjne wędrówki ze Stowarzyszeniem Dar Serca część I

Stowarzyszenie DAR SERCA w czasie wakacji realizuje projekty: Świetlica środowiskowa Kraina Przyjaźni, ,,Wakacyjna Akademia Rozmaitości”, ,,Otwórz oczy baw się z nami bez przemocy w świetlicy środowiskowej”. W codziennych zajęciach biorą udział dzieci w wieku 6-16 lat z Dąbrowy Górniczej. Głównym celem proponowanych atrakcji jest propagowanie zamiłowania do aktywnego spędzania wolnego czasu jako alternatywy dla nudy i bezczynności. Zajęcia odbywają w godz. od 9.00 – 14.00 lub 15.30. Zapewniamy ciekawe warsztaty, wycieczki, wyjścia, posiłek oraz opiekę wykwalifikowanej kadry pedagogicznej. Proponujemy warsztaty plastyczne, ekologiczne, olimpiady sportowe, ogniska integracyjne, wycieczki piesze i autokarowe do ciekawych miejsc.

Nasi podopieczni wzięli już udział w wycieczce do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema, który jest oddziałem Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Ogród Doświadczeń to sensoryczny park edukacyjny, z interaktywną ekspozycją przybliżającą prawa fizyki z zakresu mechaniki, optyki, magnetyzmu, hydrostatyki i akustyki. Na powierzchni ponad 6 ha parku rozmieszczone są urządzenia demonstrujące zjawiska fizyki, ekspozycja geologiczna „Geo-gródek”, ekspozycja sensoryczna „Zapachowo” oraz zielony labirynt z cytatami Stanisława Lema – „Lem-birynt”. Zwiedzanie parku edukacyjnego było bardzo ciekawym doświadczeniem. Każde z urządzeń prezentowało jedno lub kilka zjawisk fizycznych, a osiągnięcie celu nigdy nie polegało na zasadzie „wciśnij guzik i obserwuj” lecz „przeżyj to sam”. Wycieczka edukacyjna była wartościową lekcją fizyki – wiadomości zostały zaprezentowane w przystępny i ciekawy sposób, a nabyte umiejętności można było sprawdzić od razu w praktyce.
Zwiedzaliśmy także Ogrody Kapias w Goczałkowicach Zdrój. Mieliśmy możliwość obejrzenia różnorodnych roślin – porostów, traw, kwiatów, krzewów, drzew kwitnących, liściastych i iglastych ułożonych w tematyczne ogrody np. wiejski ogród z dawnych czasów, ogród japoński, ogród angielski, zakątek szumiących traw, tajemniczy ogród, ogród różany i inne. Mogliśmy pospacerować uroczymi alejkami, wśród stawików, odpoczywając tu i tam na ławeczkach. Największe wrażenie wywarł na nas labirynt, który przysporzył wiele radości i obawy, czy uda się z niego wyjść. Tyle różnorodnych roślin w jednym miejscu jeszcze nie widzieliśmy. Polecamy wszystkim odwiedzenie tego cudownego miejsca.
Wycieczka do ZOO w Chorzowie okazała się także niezwykłą przygodą, podczas której dzieci miały możliwość przyjrzeć się z bliska zwierzętom z różnych stron świata. Dużym zainteresowaniem cieszył się słoń, którego mogliśmy podziwiać podczas kąpieli, ale również zebry i oczywiści groźne lwy i tygrysy. Podobały nam się piękne i dumne pawie, majestatycznie „pozujące” do zdjęć. W chwili przerwy skorzystaliśmy z okazji, aby odpocząć, posilić się by następnie udać się na pyszne lody. Nasza wycieczka dobiegła końca – pora wracać. Sprzyjająca pogoda, miła atmosfera, wspólnie spędzony czas zbliżyły nas do siebie bardziej.
Uczestniczyliśmy również w wycieczce do Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Oddziale Terenowym WORD w Dąbrowie Górniczej. Dzieci utrwalały zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, wysłuchały pogadanki pana policjanta i obejrzały film o bezpiecznym poruszaniu się po mieście. Następnie „Pani Zebra” zabrała dzieci na zajęcia praktyczne z symulatorem przejścia dla pieszych, gdzie uczyły się jak prawidłowo przechodzić przez jezdnię w różnych warunkach widoczności, z sygnalizacją świetlną i bez. Pobyt w WORD zakończył się pokazem z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Wycieczka do WORD-u była dla wszystkich nie lada przeżyciem. Uśmiechnięci i zadowoleni wróciliśmy bezpiecznie do domu.
W kolejny wakacyjny dzień udaliśmy się do „mini zoo”, które mieści się w Parku im. Jacka Kuronia w Kazimierzu Górniczym. Podczas spaceru po parku mogliśmy zobaczyć kozy, sarny, osły, lamy i emu. Dużą atrakcją są też różne rodzaje kur i kogutów, a przede wszystkim przepiękny paw, fotografowany w pierwszym rzędzie przez niemal każdego z nas. Kolejną atrakcją był niedawno powstały Ogród Jordanowski. Drabinki, huśtawki, zjeżdżalnie , mostki, piaskownica z ogromną koparką, a po środku fontanna. Plac zabaw został podzielony na cztery strefy (malucha, średniaka, starszaka i rekreacji), a w każdej znalazło się coś wyjątkowego. Jest ogromne linarium, czyli kompleks drabinek zrobionych z kolorowych lin. Jest też m.in. dwuwieżowy gród warowny z tubami do zjazdów. Dla koneserów muzyki znajduje się strefa muzyczna gdzie znajdują się między innymi cymbałki, na których często gramy w naszej świetlicy.
Gościliśmy także w Klubie Seniora i Juniora „Manhattan” gdzie odbyła się Interaktywna Audycja Muzyczna dla dzieci w ramach projektu „Warsztaty wrażliwości”, gościliśmy Panią Kasię Nowak z Wrocławia.. Pani Katarzyna opowiadają niezwykłą bajkę przy akompaniamencie gitary pt. „To nie wszystko – mieć boisko” zachwyciła wszystkie dzieci. Była to lekcja tolerancji i empatii.
Następnie uczestniczyliśmy bardzo aktywnie w naszej „Wakacyjnej olimpiadzie sportowej”. Były rozgrywki piłkarskie, zawody sprawnościowe, zabawy rozwijające naszą sprawność i kondycję. Tego dnia wśród wszystkich uczestników panował radosny, wakacyjny nastrój.
Przeżyliśmy także niesamowitą przygodę podczas wycieczki do Miasteczka Westernowego Twinpigs w Żorach. Po przybyciu na miejsce ukazało się nam miasteczko, idealnie odwzorowujące krajobraz dzikiego zachodu z charakterystycznym układem ulic, zabudowaniami i mnóstwem atrakcji. Mieliśmy możliwość poznać i doświadczyć jak dawniej wyglądało życie na Dzikim Zachodzie. Już przy wejściu przywitał nas kowboj i przedstawił plan całego miasteczka. Swoją przygodę zaczęliśmy wizyty na placu zabaw, gdzie dużą atrakcją była wspinaczka na wysoki wulkan. Dodatkowo świetną zabawę i mile spędzony czas zapewniły: Koło Młyńskie Far West, które jest swoistym dyliżansem, z którego można podziwiać panoramę Miasteczka oraz samego miast.
Zwiedziliśmy tajemnicze podziemie, które zapewnia mocne wrażenia z podróży w głąb opuszczonej kopalni. Dreszczyk emocji wzbudziła wizyta w Nawiedzonej Sztolni z czasów gorączki złota. Niezapomnianą atrakcją było również kino 5D, spotkanie w wiosce indiańskiej czy pokaz tańca konia. Wiele emocji wzbudziły kucyki, kuźnia kowala, strzelnice odpustowe, rzut lassem, strzelanie z łuku. Oczekując na przygodę w Tajemniczym Podziemiu podziwialiśmy wodospad. Chłód skał i wody dawał wytchnienie i sprawiał, że czas szybciej płynął. Bogatsi o nowe doświadczenia i pełni wrażeń wróciliśmy do domu z przekonaniem, że to miejsce warto odwiedzić.
Naszą Krainę Przyjaźni odwiedzili także niezwykli Goście. Przyjechali z wizytą przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej oraz firm DHL i NCAB – partnerzy strategiczni Pajacyka. To dzięki ich wsparciu dzieci w świetlicy przez cały rok otrzymują posiłki. Nasi podopieczni uczestniczyli w warsztatach graffiti prowadzonych przez Rob Kowanski. Była to wspaniała przygoda dla naszych dzieci, która pozwoliła odkryć świetlicowe talenty. Dziękujemy za kolejną wakacyjną przygodę, która dostarczyła moc emocji.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne przygody.